Komunat e Tetovës dhe të Ohrit rekorderë në borxhe

28

Borxhi i komunës së Tetovës arriti në 9.8 milion euro ose një e treta e buxhetit vjetor, gjë që e bëri atë komunën më të borxhuar maqedonase, dhe komuna e Ohrit ka borxhin më të lartë për kokë banori prej 123 euro për kokë banori.Pandemia zbrazi arkat: Komunat në respirator të frymëmarrjes financiare të shtetit

Pandemia e koronavirusit zbrazi më tej arkat e një duzine komunash maqedonase, duke rritur varësinë e tyre nga paratë që transferohen nga qeveria qendrore. Komunat e Tetovës dhe Gostivarit kanë ngritur në qiell borxhet e tyre në vetëm 12 muaj, duke u ngjitur në majën e njësive më të borxhit të vetëqeverisjes lokale.

Borxhi i komunës së Tetovës arriti në 9.8 milion euro, që është një e treta e buxhetit të kësaj komune. Nëse deri para dy vitesh Ohri ishte komuna më me borxhe, tani Tetova ka marrë kryesimin. Sidoqoftë, komuna e Ohrit ka ende borxhin më të madh për frymë me 123 euro për kokë banori.

Në kohë pandemie, shumica e komunave kanë të ardhura vetjake dukshëm më të ulta nga taksat dhe detyrimet e tjera. Kjo rriti nevojën për fonde shtetërore shtesë për njësitë e vetëqeverisjes lokale për të kapërcyer krizën.

Kështu, komuna e Tetovës para krizës (dhjetor 2019) kishte një borxh prej 7.2 milion euro për të arritur në 9.8 milion euro deri në fund të vitit 2020. Në të njëjtën periudhë prej vetëm 12 muajsh, komuna e Gostivarit ka një rritje marramendëse të borxhit nga 1.1 milion euro në 3.5 milion euro. Prokurimi publik tregon se nuk është bërë asnjë kursim në këtë periudhë. Komuna e Gostivarit shpenzoi deri në 460,000 euro për punësim të përkohshëm dhe 640,000 euro shtesë për transportin e studentëve në vitin 2020.

Vitin e kaluar, borxhi u rrit në komunat e Karpos, Strugës, Dellçevës, Gazi Babës, Studeniçanit dhe të tjerëve. Nga ata që janë në listën e komunave më të borxhit, vetëm komunat e Ohrit dhe Kërçovës kanë borxh më të ulët gjatë pandemisë.

Sipas Marjan Nikollov, president i Qendrës për Analizë Ekonomike, pandemia ka rritur varësinë e komunave nga paratë që transferohen nga qeveria qendrore. Ai thotë se ky është një problem sepse ato komuna që varen financiarisht nga qeveria qendrore kanë më pak hapësirë ​​për të vendosur për politikëbërjen lokale.

“Qëllimi i decentralizimit është të zbulojë preferencat lokale të qytetarëve. “Ato preferenca lokale janë pritjet për disa përparësi që duhet të përmbushen për qytetarët,” tha ai, duke shtuar se kur komuna nuk ka para dhe varet nga qeveria qendrore, atëherë e njëjta qeveri dikton përparësitë.

Por përparësitë e qeverisë qendrore mund të ndryshojnë nga nevojat e qytetarëve në nivelin lokal.

“Për shembull, nëse në një komunë përparësia më e lartë është mjedisi ose cilësia e rrugëve lokale, dhe qeveria qendrore preferon të ndërtojë një sistem të furnizimit me ujë, kjo në vetvete nuk është e keqe, por ekziston një divergjencë e përparësive të qytetarëve në disa njësi të vetëqeverisjes lokale “, shpjegoi ai.

Komunat gjithashtu punojnë edhe me llogari të bllokuara

Ndërkohë, njëmbëdhjetë nga 81 bashki në vend kanë funksionuar me llogari të bllokuara për vite për shkak të borxheve të akumuluara. Aktualisht, komunat e Strugës, Ohrit, Karposhit, Tetovës, Sopishtës, Zërnovcit, Resnjës, Dellçevës, Pehçevës, Gradskos dhe Krivogashtanit i kanë të bllokuar llogaritë. Çfarë do të thotë një llogari e bllokuar dhe kur mund të ndodhë? Përgjigja është e thjeshtë, shpesh ndodh kur njësitë e vetëqeverisjes lokale, për shembull, punësojnë kompani për të kryer ndërtime ose punë të tjera, dhe më pas nuk mund të paguajnë detyrimet. Borxhet e tilla shpesh grumbullohen, kështu që komunat, në pamundësi për të përmbushur detyrimet e tyre, duhet të veprojnë me një llogari të bllokuar dhe një limit mujor të shpenzimeve të caktuar nga gjykata.

Sidoqoftë, sipas ligjit, një bashki, llogaria e së cilës është bllokuar për më shumë se gjashtë muaj duhet të deklarojë paqëndrueshmëri financiare, ose të përballet me gjobë nga 5,000 deri në 10,000 euro.

Shoqata “Media Plus” ka kohë që po ndjek problemet me borxhet e akumuluara të komunave. Ata thonë se paqëndrueshmëria financiare është futja e “administratës së detyruar” në komuna.

“Asnjë komunë nuk ka raportuar paqëndrueshmëri financiare, siç parashikohet me ligj, dhe as Ministria e Financave nuk ka reaguar. Vetë kryetari i bashkisë duhet të lajmërojë Ministrinë e Financave. Pastaj formohet një komision që menaxhon veprimtarinë e tij financiare, i përbërë nga një anëtar secili nga Ministritë e Financave dhe Vetëqeverisjes Lokale, BNJVL-ja, kryetari i komunës dhe këshilli komunal. “Por vendimet ekzekutive varen nga anëtarët e ministrive,” shpjegoi shoqata.

Ata shtojnë se komuna duhet të punojë në përputhje me një limit të caktuar financiar të vendosur nga Gjykata Themelore.

“Kjo nënkupton kufizimin e të gjitha pagesave, shpenzimeve dhe daljeve nga llogaritë komunale, dmth sigurimin e fondeve për funksionimin themelor të komunës,” tha Media Plus.

Mazedonien Proteste gegen die Luftverschmutzung in Tetovo
Komuna e Tetovës para krizës (dhjetor 2019) kishte një borxh prej 7.2 milion euro për të arritur në 9.8 milion euro deri në fund të vitit 2020

Borxhet mbulohen nga buxheti qendror

Një pjesë e mirë e borxheve të shkaktuara nga komunat mbulohen vazhdimisht nga buxheti qendror, dhe hyrja më e madhe e tillë financiare ishte në 2018. Ministria e Vetëqeverisjes Lokale u përgjigj se në vitin 2018 u miratua Ligji për Mbështetjen Financiare të NjVL-ve për financimin e detyrimeve të papaguara dhe të pagueshme deri në shtator 2018.

“Në të njëjtin vit, të gjitha komunat janë shlyer borxhet e raportuara në vlerë prej 51%, ose në shumën totale prej 3,032,383,086 denarë (49 milion euro në vit), e cila ishte një mbështetje e konsiderueshme financiare për komunat në zgjidhjen e problemeve financiare të shkaktuara nga borxhet e akumuluara për një periudhë mbi një dekadë. “Në vitin 2005, kur filloi zbatimi i procesit të decentralizimit, vetëm komuna e Velesit nuk kishte borxhe të regjistruara, kishte komuna me borxhe të parëndësishme, por edhe atëherë njëra nga komunat më të borxhit urban ishte komuna e Ohrit, dhe e ato, më e debituara ishte komuna e Studeniçanit “.

Një goditje e rëndë për komunat ishte pandemia, kështu që në fund të vitit 2020 Qeveria ndau 35 milion euro për 99 projekte për 75 komuna.

“Paratë janë miratuar për ndërtimin dhe rindërtimin e infrastrukturës rrugore lokale, rrjetin e furnizimit me ujë dhe kanalizimeve, rindërtimin dhe ndërtimin e kopshteve dhe shkollave dhe objekteve sportive, rindërtimin dhe ndërtimin e objekteve shëndetësore dhe projekte të tjera,” tha qeveria .

Kjo, sipas ekspertëve, mund të quhet paqëndrueshmëri financiare e sponsorizuar nga shteti sepse pothuajse çdo vit qeveria transferon para tek ato bashki që janë të mbingarkuara.

Sipas Nikollov, kryetarët e bashkive mbështeten në vendimet e gjykatave për të anashkaluar aktivizimin e dispozitave komunale të paqëndrueshmërisë financiare.

“Fatkeqësisht, njësitë e vetëqeverisjes lokale gjejnë mjete juridike përmes gjykatave në mënyrë që të mos deklarojnë paqëndrueshmëri financiare në mënyrë që ligji të funksionojë në fuqi të plotë. “Nëse ndiqen dispozitat e ligjit, do të kishte më shumë transparencë, llogaridhënie, më pak korrupsion dhe kryetarët e bashkive që vepronin në mënyrë të papërgjegjshme do të dënoheshin në mënyrë implicite,” shpjegoi Nikollov.

Media Plus vëzhgoi shpenzimet komunale nga viti 2012 deri në zgjedhjet lokale të vitit 2017. Në atë kohë kishte 20 komuna me llogari të bllokuar, sot ky numër është 11. Kjo do të thotë që nëntë komuna arritën të kapërcenin problemet financiare.

“Media Plus” thotë se paratë e siguruara nga buxheti i shtetit për lehtësimin e borxheve kanë lehtësuar punën e komunave dhe shumë prej tyre arritën të zhbllokohen.

“Por zakonet e udhëheqjes mbeten. Shembulli me Strugën është ilustrues, ku ata kanë dy të tretat e borxhit ndaj një kompanie private, me të cilën kanë dy marrëveshje partneriteti publik-privat. “Në të njëjtën kohë, përkundër borxhit, komuna prokuroi një automjet luksoz të përdorur nga kryetari i bashkisë,” pyeti shoqata.

Ata shtojnë se ka më shumë angazhim të qeverisë aktuale në sigurimin e projekteve për komunat dhe buxhetet nga burime të tjera, por në thelb problemet mbeten.

Zyra e Auditimit të Shtetit gjithashtu dha alarmin

Ndërkohë, bashkitë që kanë bllokuar llogaritë “jetojnë” nga muaji në muaj me një buxhet minimal ose të ashtuquajtur limit gjyqësor. Në një situatë të tillë, zakonisht ka mjaft para për të paguar administratën dhe shpenzimet aktuale për energji elektrike, ujë dhe të ngjashme. Për projekte kapitale, transporti publik, automjetet e zjarrit dhe të ndihmës së shpejtë, priten donacione nga jashtë ose huazime të reja përmes kredive.

Një shembull tipik është komuna e Ohrit, llogaria e së cilës është bllokuar që nga viti 2005. Deri më sot, administrata komunale që menaxhon qytetin e mbrojtur nga UNESCO nuk ka deklaruar paqëndrueshmëri financiare dhe funksionon nga muaji në muaj me një limit të caktuar gjyqësor prej 50 milion denarë.

Nordmazedonien | Stadt Ohrid
Llogaria e Komunës së Ohrit është bllokuar që nga viti 2005

Ministria e Financave, e cila është kompetente për të zbatuar dispozitat penale të Ligjit, refuzoi të përgjigjet pse deri më tani në asnjë rast nuk ka filluar një procedurë për ndëshkimin e kryetarëve të komunave. Ata heshtën për pyetjet që ne i dërguam dy muaj para botimit të këtij teksti.

Zyra e Auditimit të Shtetit gjithashtu alarmoi për këtë problem në raportin e fundit mbi Buxhetin Themelor të RSM, ku gjeti se asnjë nga komunat nuk ishte në përputhje me ligjin dhe nuk deklaruan paqëndrueshmëri financiare, duke iu referuar saktësisht gjobave.

Komuna e Ohrit shpjegon se llogaria e tyre është bllokuar nga borxhet e shkaktuara gjatë viteve 90 që vazhdojnë edhe sot.

“Kjo ka ndodhur në bazë të shërbimeve të kryera dhe punëve të kryera si dhe në bazë të vendimeve ekzekutive për shpronësimin e tokës, etj. “Kulmi i kësaj situate ishte bllokada shtesë nga Ministria e Financave, një mosmarrëveshje në të cilën Qeveria shfaqet si një garantuese për aktivitetet në sistemin e mbledhjes së komunave të Ohrit dhe Strugës, fondet e siguruara nga Banka Gjermane e Zhvillimit,” tha komuna.

Borxhi i përgjithshëm për të gjitha bazat në vitin 2017 arriti në 25 milion euro, ndërsa sot borxhi i përgjithshëm është 6.9 milion euro.

“Për tre vitet e fundit, ne kemi ndjekur një politikë aktive për zgjidhjen e problemit të trashëguar me mbingarkesë përmes thirrjeve publike për raportim te kreditorët në mënyrë që të përcaktohet miqësisht borxhi, pra zvogëlimi. “Përkundër përpjekjeve për të zhbllokuar llogarinë në vitet e kaluara, llogaria komunale është ende e bllokuar, dhe komuna operon me një kufizim gjyqësor në shumën e shpenzimeve të nevojshme në baza mujore,” shpjegoi Departamenti i Marrëdhënieve me Publikun i Komunës së Ohri.

  • analiza të mëparshme nga autori: Coronavirus infekton ekonominë: Eurobondi do të mbushet me hua afatshkurtra

Sidoqoftë, nëse kontrolloni faqen e prokurimit publik, do të vini re se për tre vjet kjo komunë ka shpenzuar 250,000 euro vetëm për shërbime të punësimit të përkohshëm, diçka që u theksua nga Komisioni Evropian si një mënyrë e diskutueshme dhe e diskutueshme për të punësuar kryesisht stafin e partisë.

Në ndërkohë, komuna e Ohrit është e kënaqur me vendimet e Qeverisë në lidhje me Ligjin për Mbështetje Financiare si dhe njoftimet për rritjen e grupeve të caktuara të të hyrave në favor të vetëqeverisjes lokale, por ata mendojnë se do të kot nëse nuk fillon procesi i lehtësimit të borxhit.të jetë i përfunduar plotësisht.

Se pse kryetari i komunës nuk deklaroi paqëndrueshmëri financiare, ata thonë se procedura përcaktohet me ligj dhe nëse plotësohen dispozitat e këtij ligji në momentin kur komuna ishte bllokuar, ato duhet të ishin respektuar.

“Bllokimi i llogarisë komunale ndodhi në 2005 dhe ne nuk mund t’i përgjigjeshim kësaj pyetjeje tani,” komentoi shkurt administrata komunale.

Komuna e Ohrit planifikon të zgjidhë problemin me llogarinë e bllokuar me një hua afatgjatë që do të përdoret për të shlyer borxhet e vjetra.

“Procedura është duke vazhduar dhe sipas analizës sonë do të përfundojë në gjysmën e dytë të vitit 2021 kur më në fund presim që komuna e Ohrit të ketë një llogari të zhbllokuar,” u përgjigj shkurtimisht komuna.

Sipas Presidentit të Qendrës për Analizë Ekonomike, Nikollov, situata me llogaritë e bllokuara komunale mund të kapërcehet duke aktivizuar dispozitat e ligjit për financimin e NJVL duke deklaruar paqëndrueshmëri financiare.

Ai rekomandon që gjykatat të mos vendosin në këto raste kur komunat kanë një llogari të bllokuar.

“Praktika antikushtetuese e gjykatës për të vendosur dhe për të qenë një zëvendësim për zbatimin e ligjit mbi financimin e njësive të vetëqeverisjes lokale duhet të ndalet,” tha Nikollov.

Karposh stimulon ndërtimin për të ulur borxhin

Komuna e Shkupit e Karposh është zhytur në borxhe për dy dekada. Në kohën kur Stevce Jakimovski ishte kryetar i komunës, borxhi arriti në 18 milion euro. Kjo komunë, ndryshe nga Ohri, ka një llogari të bllokuar nga kohërat “më të reja” që nga tetori 2018.

Kryetari i tanishëm i Bashkisë Stefan Bogoev thotë se ata po shkurtojnë kostot për të ulur borxhin.

“Kostot joprodhuese janë ulur goxha shumë. Ne anuluam festimet e shtrenjta për Ditën e Komunës, kur u sollën këngëtarë nga jashtë, si dhe shpenzimet e larta për udhëtim dhe përfaqësim. “Disa projekte që janë një simbol i Karposh janë ende duke u zbatuar, por me buxhete të reduktuara,” tha Bogoev.

I pyetur pse nuk deklaroi paqëndrueshmëri financiare, ai u përgjigj:

“Komuna e Karposhit operon me një limit prej rreth 34 milion denarë dhe kjo është e mjaftueshme që ne të mbulojmë kostot aktuale, në drejtim të pagesës së pagave për të punësuarit, si dhe të mbulimit të shpenzimeve për ujë, energji elektrike dhe të ngjashme. “Deklarimi i paqëndrueshmërisë financiare nuk është një procedurë e thjeshtë dhe kërkon një iniciativë nga Ministria e Financave,” tha ai.

Ai shton se ata vepruan në bazë të rekomandimeve të Zyrës së Auditimit të Shtetit, përmes së cilës ata racionalizuan fondet për punët që janë nën juridiksionin e komunës, dhe jo si në të kaluarën, kur fondet e buxhetit ishin keqpërdorur për projekte për të cilat Qyteti i Shkupit ishte përgjegjës.

Ai pranon se bllokimi i llogarisë kontribuon në problemet në funksionimin dhe zhvillimin e komunës.

“Për realizimin e projekteve kapitale, ne aplikojmë për fonde nga fondet evropiane, në mënyrë që të mos kemi asnjë vonesë në implementimin e projekteve të rëndësishme për qytetarët. Për shembull, Parku Sportiv – Adrenalin që krijuam me fonde nga Bashkimi Evropian, falë grantit që morëm, bazuar në aplikacionin tonë të projektit. “Bllokimi i fondeve ndikon në krijimin e projekteve të reja, pavarësisht nga vendosmëria jonë se kjo situatë nuk do të ketë një ndikim të madh,” tha Bogoev.

Përndryshe, ngjashëm me komunën e Ohrit, komuna e menaxhuar nga Bogoev, në tre vitet e fundit ka shpenzuar 260,000 në punësim të përkohshëm për nevojat e komunës. Komuna e Karposhit këtë vit shpenzoi një rekord 65,000 euro për shtypjen e revistës komunale, dhe kostot për 2019 dhe 2018 për këtë qëllim ishin 32,000 dhe 52,000 euro.

Për të kapërcyer problemin e borxhit, Bogoev beson se është e nevojshme të zbatohet decentralizimi fiskal, por edhe një mënyrë e re e financimit të njësive të vetëqeverisjes lokale (NJVL).

“Pjesa më e madhe e TVSH-së të destinohet për komunat, si dhe shpërndarja e Qytetit të Shkupit – komuna të jetë më e barabartë. Sidoqoftë, në këtë situatë, të gjitha qeveritë lokale stimulohen të ndërtojnë, sepse shërbimet komunale nga tarifa për rregullimin e tokës ndërtimore (të ashtuquajturat ndërmarrje) janë të ardhurat më të larta. “Stimulimi i ndërtimit është kundër angazhimit tonë të programit dhe kjo është arsyeja pse në tre vitet e fundit ne jemi përpjekur sa më shumë që të jetë e mundur për të mbrojtur bërthamën urbane, vendbanimet qendrore dhe ndërtimin që do të shpërndahet në pjesët periferike,” shpjegoi ai.

Ai shton se problemi mund të kapërcehet duke ndryshuar legjislacionin dhe vullnetin e të gjitha institucioneve për mënyra të reja shtesë të financimit të NJVL-ve.

Kumanova në një pandemi zhbllokoi llogarinë

Deri vitin e kaluar, komuna e Kumanovës ishte në borxhe për shkak të së cilës kishte një llogari të bllokuar. Sidoqoftë, këtë vit, në një kohë kur kishte një pandemi, kjo komunë arriti të zhbllokojë llogarinë.

“Komuna e Kumanovës hyri në një bllokadë të plotë financiare më 11 janar 2010 për shkak të detyrimeve të papaguara për hua dhe hua të tjera, të cilat u përdorën nga NP Vodovod-Kumanovë, dhe komuna ishte garantuese. Për më tepër, për ekzekutimet gjyqësore për detyrime të papaguara ndaj individëve dhe personave juridikë, procedura gjyqësore, të zhvilluara për dekada me radhë kundër komunës. Në shkurt të vitit 2020, kemi arritur të shlyejmë të gjitha detyrimet e komunës dhe pas dhjetë vjetësh të zhbllokojmë llogarinë e komunës ”, shpjegoi vetëqeverisja lokale.

Ata thonë se kanë ulur kostot joprodhuese dhe kanë rritur të ardhurat e tyre nga taksat dhe tarifat.

“Ne kemi përmirësuar mbledhjen e tyre në tre vitet e fundit dhe gjithashtu kemi bërë kursime të mëdha në prokurimin publik, kursimet ishin rezultat i procedurave transparente dhe konkrete”, shpjegoi komuna.

Ndihma financiare shtesë nga shteti në 2019 gjithashtu kontribuoi në stabilizimin e pjesshëm financiar të komunës.

Kryetari i komunës së Kumanovës, Maksim Dimitrievski thotë se gjatë pandemisë së koronavirusit ata arritën të shkrinin llogarinë duke ndjekur strategjinë e bërë më parë.

“Rezultati është i dukshëm për faktin se të ardhurat rriten, dhe shpenzimet zvogëlohen, dhe me detyrat e vazhdueshme të menaxherit, por gjithashtu ekipi mund të arrijë rezultate edhe më të mira,” tha ai.

Ministria e Vetëqeverisjes Lokale thotë se ekzistojnë mekanizma mbrojtës për të parandaluar borxhet e ardhshme.

“Neni 2 i Ligjit për Financimin e Njësive të Vetëqeverisjes Lokale (kompetenca e Ministrisë së Financave) parashikon një kufizim në planifikimin e buxheteve komunale në lidhje me 3 vitet e fundit, në mënyrë që të parandalojë krijimin e buxheteve joreale që do të jetë “bazë për prodhimin e borxheve të reja”, shpjegoi ministria.

Në përkthim, nëse buxheti komunal nuk përgatitet në përputhje me këto ndryshime në ligj, ai nuk do të futet në thesarin e Ministrisë së Financave.

“Ligji për mbështetjen financiare të NJVL-ve insiston në rritjen e transparencës dhe llogaridhënies në operacion, dmth komunat duhet të publikojnë publikisht në faqet e tyre të internetit të dhënat për shpenzimin e parave të siguruara nga buxheti qendror, si dhe të dhënat mbi të cilat kanë kreditorët janë paguar. asete të bazuara në borxhe “, shtoi ministria.

Përgatitja e kësaj historie kërkimore mbështetet nga Iniciativa për Demokracinë e Ballkanit Perëndimor, një program i Fondacionit Westminster për Demokraci. Përmbajtja e kësaj historie kërkimore nuk pasqyron domosdoshmërisht pikëpamjet ose mendimet e Fondacionit Westminster për Demokraci ose Qeverisë Britanike

linku

https://www.dw.com/mk/%D0%B5%D0%BA%D0%BE%D0%BD%D0%BE%D0%BC%D0%B8%D1%98%D0%B0-%D0%BE%D0%BF%D1%88%D1%82%D0%B8%D0%BD%D0%B8-%D0%BC%D0%B0%D0%BA%D0%B5%D0%B4%D0%BE%D0%BD%D0%B8%D1%98%D0%B0-%D0%B4%D0%BE%D0%BB%D0%B3%D0%BE%D0%B2%D0%B8-%D1%84%D0%B8%D0%BD%D0%B0%D0%BD%D1%81%D0%B8%D0%B8-%D0%BF%D0%B0%D0%BD%D0%B4%D0%B5%D0%BC%D0%B8%D1%98%D0%B0/a-56625144