Potenciali i kufizuar tregtar, shpërndarja e pabarabartë e përfitimeve dhe humbjeve pas integrimit në BE dhe mospërputhja në ndërtimin e strategjive për tërheqjen e investimeve të huaja direkte janë vetëm disa nga rreziqet e Iniciativës së Përbashkët të Tregut Rajonal (CAP).
Këtë e tregon analiza e fundit e Finance Think, për sfidat e Iniciativës CAF nga perspektiva e Maqedonisë së Veriut, e cila u prezantua sot në një konferencë për media online.
Sipas Finance Think, Nisma mund të shihet nga dy këndvështrime – si një dhomë pritjeje rajonale për integrimin e vonuar në BE ose si një rrugë e shpejtë drejt integrimit ekonomik që çon në anëtarësimin në BE. E para supozon se AAC është një proces i veçantë dhe çdo vend është përgjegjës për rrugën e tij drejt BE-së, ndërsa e dyta supozon komplementaritetin midis CAF dhe integrimit në BE, si dhe ndërvarësinë e vendeve të Ballkanit Perëndimor ndaj BE-së.
- Dimensioni ekonomik supozon se projekti CAF përballet me sfida objektive për sa i përket potencialit të kufizuar tregtar brenda Ballkanit Perëndimor, shpërndarjes së pabarabartë të përfitimeve dhe humbjeve pas integrimit dhe mospërputhjes në ndërtimin e strategjive për tërheqjen e investimeve të huaja direkte. Është e vështirë të argumentohet se CAF do të rrisë tregtinë brendarajonale, duke pasur parasysh tendencat në rënie të tregtisë. Pjesëmarrja e vendeve të Ballkanit Perëndimor në importin dhe eksportin e Maqedonisë së Veriut ka rënë nga 19,5 për qind në vitin 2010 në 11,6 për qind në vitin 2019, tha Bojan Srbinoski në konferencën e sotme për media online, duke prezantuar Analizën.
Sipas tij, rolin kryesor në shpërndarjen e përfitimeve dhe humbjeve pas integrimit do ta kenë: madhësia e tregut, grumbullimi i kuadrove të kualifikuar dhe zhvillimi i infrastrukturës.
“Karakteristikat strukturore të industrive të vendeve të Ballkanit Perëndimor mund të shkaktojnë ndryshime në strukturën prodhuese në rajon gjatë rajonalizimit, në favor të fuqisë më të madhe dhe të “pajisur” me fuqi punëtore të kualifikuar, duke shkaktuar deformime rajonale dhe fitues dhe humbës të mundshëm, tha Srbinoski.
Jo më pak e rëndësishme, shtoi ai, është se vendet e vogla, si Maqedonia e Veriut, mund të përfitojnë nga qasja e planifikuar e koordinuar në tërheqjen e investimeve të huaja direkte, të parashikuara në AAC, duke pasur parasysh pozicionin aktual jo konkurrues të Maqedonisë së Veriut në mjedisin aktual konkurrues brenda Perëndimit. Ballkani.
– Për momentin vendi po e humb betejën. Ka një rënie të peshës së investimeve të huaja në rajon sepse ka konkurrencë. Nëse në një vend ka rritje të IHD-ve, në një vend tjetër duhet të ketë një ulje. Kjo atmosferë konkurruese aktualisht nuk i përshtatet Maqedonisë së Veriut. “Me rritjen e pjesëmarrjes së investimeve të huaja direkte në Ballkanin Perëndimor, pjesëmarrja e Maqedonisë së Veriut në pjesën e investimeve në Ballkanin Perëndimor po zvogëlohet, veçanërisht në katër vitet e fundit”, tha Srbinoski.
Sipas analizës, dimensioni politik supozon se forcat ekonomike të udhëhequra nga iniciativat CAF dhe Open Balkans do të thyejnë “limbo” politike të Ballkanit Perëndimor dhe do të ndryshojnë perspektivën politike drejt zgjerimit të liberalizimit, duke injoruar tensionet ekzistuese politike midis vendeve.
“Historia e integrimit në BE tregon se anëtarët aktualë i kanë kaluar me sukses konfrontimet dhe luftërat e rënda politike në të kaluarën dhe i kanë kuptuar dobitë e përkatësisë në një bllok më të madh, duke formuar një “Klub të BE-së” duke e zgjeruar disa herë”, tha Srbinoski.
Lidhur me kriteret relevante për integrimin në BE të secilit prej vendeve të Ballkanit Perëndimor, analiza e Finance Think tregon se Plani i Veprimit për CAF duhet të shkaktojë përparim në kriteret për një ekonomi tregu funksionale dhe gatishmërinë e ekonomisë maqedonase për t’iu bashkuar Tregu i integruar evropian në të ardhmen. Por, siç u tha, përafrimi me angazhimet e BE-së dhe zhvillimi i institucioneve të qëndrueshme që garantojnë demokracinë, sundimin e ligjit dhe mbrojtjen e të drejtave themelore të njeriut, mbetet përgjegjësi e Maqedonisë së Veriut jashtë nismës CAP, nëse vendi aspiron të përshpejtojë integrimin në BE.
Iniciativa e Përbashkët Rajonale e Tregut (CAP) për gjashtë vendet e Ballkanit Perëndimor ka përcaktuar tashmë një Plan Veprimi për periudhën 2021-2024 i cili bazohet në disa shtylla: krijimi i një zone tregtare rajonale për liberalizimin e tregut dhe eliminimin e barrierave administrative, krijimin e një rajoni. zonë investimi apo paraqitje e koordinuar e rajonit për tërheqjen e investimeve, dixhitalizim (forcimi i infrastrukturës dixhitale dhe zhvillimi i kompetencave dixhitale të popullsisë), si dhe ndërtimi i një industrie rajonale duke stimuluar inovacionet, përfshirja e kompanive të rajonit në zinxhirët globalë dhe zhvillimin e kapitalit njerëzor.