Fabrika bullgare për makina elektrike ka filluar të ndërtohet, për fabrikën maqedonase aktivitetet në terren do të fillojnë për katër javë.
Në Tetovë investim 130 milionë euro dhe 900 vende pune, në qytetin bullgar të Loveçit investim 140 milionë euro dhe 1000 vende pune të planifikuara. Me shifra të ngjashme dhe një distancë jo shumë të madhe mes dy kapaciteteve prodhuese, prodhimi serial i makinave elektrike “e-Go” nga startup-i gjerman “Next.e.Go Mobile” duhet të nisë në vitin 2024.
Cili do të jetë avantazhi konkurrues i fabrikës së ardhshme maqedonase në raport me atë bullgare, duke qenë se përgatitjet për këtë investim te fqinji lindor kanë filluar një vit më parë?
Drejtori i Drejtorisë për Zona Zhvillimore Teknologjike Industriale, Jovan Despotovski, konsideron se kjo nuk është pengesë.
“Projekti në Maqedoninë e Veriut është krijuar për të funksionuar në mënyrë të pavarur nga investimet dhe aktivitetet e kompanive në Bullgari. Edhe gjatë bisedimeve fillestare, përfaqësuesit e kompanisë ishin të hapur dhe të informuar për bisedimet e vazhdueshme me qeveritë e rajonit dhe më gjerë për investimet. Kapaciteti i të ashtuquajturit “Minifabrika” në Maqedoninë e Veriut ka 30.000 automjete dhe ato janë të destinuara për tregun evropian dhe atë botëror. Kjo përfaqëson 0.5% të tregut total global të automjeteve elektrike në vitin 2021. Sipas informacioneve nga vetë kompanitë, i njëjti lloj ‘minifabrika’ me të njëjtin kapacitet është planifikuar të ndërtohet edhe në Bullgari”, thotë Despotovski.
Megjithatë, ndërtimi i fabrikës në Loveç tashmë ka filluar. Kush do të fillojë në zonën zhvillimore teknologjike industriale në Tetovë? Sipas Despotovskit, së shpejti pritet të fillojnë aktivitetet në terren.
“Për momentin ekipet operative të kompanisë dhe Drejtorisë po punojnë për finalizimin e projektit dhe procedurat e nevojshme për fillimin e ndërtimit. Aktivitetet e para në terren duhet të fillojnë në 4 javët e ardhshme. Sipas dinamikës, produkti duhet të hyjë në prodhim provë në vitin 2024. Po ashtu, po bisedohet edhe me një kompani amerikane që ofron bateri për automjetet, me plan për hapjen e kapaciteteve të saj në rajon”, sqaron drejtori i Drejtorisë së Zonave të Zhvillimit Industrial Teknologjik.
Fillimi në Loveç
Meqënëse më 13 gusht është përvjetori i nënshkrimit të marrëveshjes për ndihmë shtetërore për investimin e ri nga Qeveria maqedonase dhe “Nekst.e.GO Mobile”, me katër ditë vonesë, më 17 gusht, ka ardhur lajmi nga qyteti i Loveçit, i cili ndodhet 150. kilometra në verilindje të Sofjes.
“Ndërtimi fillestar i fabrikës për makina elektrike”, tha për BTA, drejtori ekzekutiv i “Next.e.Go Bulgaria” dhe “Automotive Cluster Bulgaria”, Ljubomir Stanislavov.
Duke pasur parasysh se procesi në Bullgari ishte shumë i ngadalshëm dhe u njoftua në korrik 2021, në opinionin publik atje u ngritën dyshime – a ka filluar vërtet ndërtimi i fabrikës? Lideri i ITN-së, Slavi Trifonov, para disa javësh akuzoi autoritetet e mëparshme për gënjeshtra.
“Një vit me vonesë, aty ku duhet të prodhoheshin makina elektrike, ka vetëm fotovoltaikë. Dhe askush në Bullgari nuk flet për makina elektrike. Me fjalë të tjera, është gënjeshtër”, ka akuzuar Trifonov në Facebook.
“Po ndërtohet edhe një fabrikë për automjete elektrike dhe një park fotovoltaik”, njoftuan mediat bullgare pas vizitës në zonën e ish-uzinës “Ballkan”, ku po ndërtohet një fabrikë e re dhe në të kaluarën makinat e para. , janë prodhuar biçikleta, motoçikleta… Në faqen e prodhuesit ka përfunduar edhe pastrimi i një gardhi 2.5 kilometra të gjatë. Në një tjetër investim u ndërtua një park fotovoltaik në 700 hektarë, i cili do t’i shërbente prodhimit të prodhuesve të automjeteve elektrike.
“Mund të thuhet se ka filluar ndërtimi i fabrikës për makina elektrike në Loveç”, tha Stanislavov për “24 Chasa”.
Seria e parë e provës e makinave elektrike duhet të prodhohet deri në fund të vitit 2023, dhe prodhimi serial në shkallë të plotë do të realizohet në vitin 2024. Disa elementë – bateritë dhe sediljet – ishin planifikuar të vinin nga furnizues të jashtëm.
Sipas Stanislavov, objekti kryesor i prodhimit është mbi 320 metra i gjatë dhe 240 metra i gjerë, i ndërtuar sipas kapacitetit të kompanisë “Tesla”, ku në të njëjtën ndërtesë janë vendosur disa pjesë organizative. Qeveria bullgare do ta ndihmojë projektin me 34 milionë euro në tre këste, por me përmbushjen e fazave të dakorduara.
Shumë përfitime
Koha do të tregojë kapacitetet e kujt do të funksionojnë së shpejti – në Tetovë apo Loveç, që do të thotë avantazh konkurrues në shitjen dhe eksportin e makinave elektrike. Qeveria e Maqedonisë në gusht shprehu pritje të mëdha për investime në prodhimin e automjeteve elektrike.
“Ajo që më gëzon veçanërisht është se për herë të parë këtu do të prodhohet një makinë e plotë. Në Maqedoninë e Veriut prodhohen edhe pjesë për vetura të markave botërore, por tani kemi prodhimin e plotë të produktit final pikërisht këtu. Dhe kjo është vërtet një punë e madhe”, tha kryeministri Kovaçevski.
Ai theksoi se prodhimi i makinave elektrike do të kontribuojë në punësime të reja, të paktën 890, por do të ndryshojë edhe mënyrën se si njerëzit mendojnë për automjetet.
“Vetura elektrike ‘e-Go’, e cila do të prodhohet këtu, në TIRZ në Tetovë, përdoret për mjedise urbane, njëkohësisht e qëndrueshme, inovative, ekonomike dhe pa emetim të dëmshëm të gazit. Ndër të tjera ky është vlog-u ynë për brezat e ardhshëm”, tha kryeministri duke shpjeguar përfitimet për mbrojtjen e mjedisit, industrisë dhe arsimit.
Fabrika duhet të ndërtohet në një sipërfaqe prej 60 mijë metrash katrorë dhe kompania nuk do të mund të përdorë përjashtime nga taksat. Mbështetja e qeverisë, e cila nuk kalon 35 për qind të totalit të investimit, ka klauzola mbrojtëse dhe do të realizohet vetëm pas përmbushjes së detyrimeve, sipas afateve specifike.
Investimi u shpall si një projekt që do të sjellë teknologji dhe njohuri të reja nga industria e automobilave, të cilat do të jenë të rëndësishme për zhvillimin e prodhimit industrial dhe forcimin e eksporteve.